Διαδίκτυο
& Κοινωνική Δικτύωση
Η κοινωνική δικτύωση αφορά την χρήση του Παγκόσμιου Ιστού με απώτερο σκοπό την προσπέλαση οποιασδήποτε ιστοσελίδας κοινωνικού δικτύου.
Το διαδίκτυο και τα κοινωνικά δίκτυα είναι άρρηκτα συνδεδεμένες έννοιες καθώς ο Παγκόσμιος Ιστός είναι η πλατφόρμα πάνω στην οποία «φιλοξενούνται» όλες οι ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης. Θέλοντας να διατυπωθεί μια σχετική περιγραφή για τα κοινωνικά δίκτυα, θα μπορούσε να ειπωθεί ότι οι ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης είναι το σύνολο των διαδικτυακών υπηρεσιών που δίνουν την δυνατότητα στους χρήστες να τις προσπελάσουν, να συμμετέχουν σε αυτές δημιουργώντας κάποιο προφίλ, με τρόπο πλήρως καθορισμένο από το σύστημα του κοινωνικού δικτύου, και να αναπτύξουν διαδικτυακές σχέσεις με άλλα άτομα που κατέχουν επίσης κάποιο προφίλ στην ίδια ιστοσελίδα κοινωνικής δικτύωσης.
Περιεχόμενο
των μέσων κοινωνικής δικτύωσης
Υπάρχει μια μεγάλη ποικιλία μέσων
κοινωνικής δικτύωσης καθένα από τα
οποία πρεσβεύει και διαφορετικό σκοπό
δημιουργίας.
Στην συνέχεια παρουσιάζονται ορισμένες κατηγορίες περιεχομένου που καλύπτουν τα social media ως ανάγκες των χρηστών που τα χρησιμοποιούν.
· Επικοινωνία: η οποία αποτελεί μια από τις πιο σημαντικές ανάγκες των ανθρώπων και κατ’ επέκταση ένα από τα βασικότερα περιεχόμενα που καλύπτουν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
· Διαμοιρασμός φωτογραφιών: τα κοινωνικά δίκτυα προσφέρουν την δυνατότητα απεικόνισης και διαμοιρασμού φωτογραφιών, διότι οι χρήστες επιθυμούν μέσω της φωτογραφίας να επικοινωνούν ανταλλάσσοντας εικόνες και συναισθήματα.
· Καταγραφή
και διαμοιρασμός ήχου. Ο
ήχος, όπως και η εικόνα αποτελεί ένα δυνατό μέσο καταγραφής συναισθημάτων που εκφράζεται
με τον ήχο.
· Kαταγραφή και διαμοιρασμός video: Το video συνδυάζει τα πλεονεκτήματα τόσο της εικόνας όσο και του ήχου δίνοντας έτσι την αίσθηση της αναβίωσης της στιγμής.
· Παιχνίδια: Υπάρχουν κοινωνικά δίκτυα που ως στόχο θέτουν την προσφορά παιχνιδιών στους χρήστες τους.
· Live επικοινωνία: Τα κοινωνικά δίκτυα προσφέρουν την δυνατότητα της Live επικοινωνίας μεταξύ των χρηστών που επιθυμούν να ειδωθούν. Αποτελεί μια επίσης ελκυστική δυνατότητα καθώς διατηρεί ζωντανή ακόμα και την εξ ολοκλήρου εξ’ αποστάσεως ανθρώπινη επαφή.
· Ανάρτηση μηνυμάτων: Τα κοινωνικά δίκτυα προσφέρουν εκτός από την άμεση αποστολή προσωπικών μηνυμάτων σε χρήστες, την δυνατότητα δημοσιοποίησης μιας σκέψης, ιδέας ή συναισθήματος σε όλους τους διαδικτυακούς τους φίλους, λαμβάνοντας απαντήσεις και σχόλια.
· Δημοσιοποίηση συζητήσεων: Τα κοινωνικά δίκτυα προσφέρουν την δυνατότητα της αμφίδρομης επικοινωνίας και όχι της απλής καταγραφής γεγονότων ή απόψεων χωρίς την μεσολάβηση απάντησης.
Αυτό το πλεονέκτημα των μέσων κοινωνικής δικτύωσης συνεισφέρει στην δημιουργία μιας παρακαταθήκης γεγονότων, συζητήσεων και συμβάντων ώστε μελλοντικά να είναι εφικτή η ανεύρεσή τους ανά πάσα στιγμή.
Η
ιστορική εξέλιξη των ιστοχώρων δικτύωσης
Οι πρώτοι κοινωνικοί ιστοχώροι δικτύωσης άρχισαν υπό μορφή γενικευμένων online κοινοτήτων όπως τα The WELL 1985, Theglobe.com 1994, Geocities 1994 και Tripod 1995.
Αυτές οι πρώτες κοινότητες εστίασαν στο να φέρουν τους ανθρώπους κοντά και να αλληλεπιδράσουν ο ένας με τον άλλον μέσω των χώρων συνομιλιών και το μοίρασμα προσωπικών πληροφοριών και ιδεών γύρω από οποιαδήποτε θέμα μέσω προσωπικών εργαλείων έκδοσης αρχικών σελίδων που θεωρείται απαρχή του blogging.
Οι πρώτες ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης εισέρχονται στο διαδίκτυο τη δεκαετία του 1990.
Συγκεκριμένα, το Classmates.com εμφανίστηκε το 1995 ενώ το SixDegrees.com το 1997. Το Classmates.com εστίαζε στους δεσμούς με τους πρώην σχολικούς συντρόφους και το SixDegrees.com σε άμεσους δεσμούς.
Γενικότερος στόχος τους ήταν η σύνδεση ανθρώπων μεταξύ
τους μέσω των διευθύνσεων ηλεκτρονικού τους ταχυδρομείου.
Οι κύριες υπηρεσίες που παρείχαν ήταν η δημιουργία
profile, η αποστολή μηνυμάτων σε διαδικτυακούς φίλους, και η αναζήτηση μελών με
κοινά ενδιαφέροντα.
Αυτά τα χαρακτηριστικά υπήρχαν μεμονωμένα σε διάφορα sites, ωστόσο το SixDegrees.com ήταν αυτό που τα συνδύασε όλα μαζί για πρώτη φορά. Δυστυχώς όμως, η ιστοσελίδα δεν απέφερε κέρδη και τελικά έκλεισε.
Το 1999 εμφανίστηκαν 2 διαφορετικά πρότυπα κοινωνικής δικτύωσης εκ των οποίων το ένα βασίζονταν στην φιλία (friendship-based) και το άλλο στην εμπιστοσύνη (trust-based).
Μέχρι το 2001 στα πλαίσια αυτών των μοντέλων αναπτύχθηκαν καινοτομίες που έδιναν στους χρηστές όχι μόνο την δυνατότητα να βλέπουν ποιός είναι φίλος με ποιόν, αλλά τους επέτρεπε να έχουν καλύτερο έλεγχο στην συνδεσιμότητα τους με άλλους χρήστες.
Την ίδια ακριβώς χρονιά προτάθηκε μια ακόμα επιπλέον ιδέα κοινωνικών υπηρεσιών δικτύωσης σχετικά με την ενίσχυση των επιχειρησιακών δικτύων. Έτσι, προωθήθηκε το Ryze.com.
Μεταξύ 2002 και 2004, δημιουργήθηκαν τρία ακόμα sites κοινωνικών δικτύων τα οποία και κατάφεραν να είναι τα πιο δημοφιλή της κατηγορίας τους σε όλο τον κόσμο.
Το
πρώτο από αυτά ήταν το Friendster, δεύτερο το MySpace, και τέλος το Bebo.
Μέχρι το 2005 το MySpace έγινε τόσο
δημοφιλές που ξεπέρασε σε αριθμό επισκέψεων ακόμα και της Google.
Το LinkedIn ξεκίνησε το 2003 και αποτελεί ένα διασυνδεδεμένο δίκτυο πεπειραμένων επαγγελματιών από όλο τον κόσμο..
Υπάρχει δυνατότητα αναζήτησης, εισαγωγής
και συνεργασίας με καταρτισμένους επαγγελματίες.
Το 2004 ήρθε στο φως το Facebook, που υπήρξε πολύ καλός ανταγωνιστής και η ανάπτυξη του ήταν το ίδιο γρήγορη.
Το 2006 ήταν η χρόνια που το Facebook το οποίο σταμάτησε να απευθύνεται μόνο στην κοινότητα των αμερικανικών κολλεγίων, και άρχισε να χρησιμοποιείται από ανθρώπους σε όλο τον κόσμο.
Αυτό που το έκανε τόσο αγαπητό ήταν το γεγονός ότι αναπτύχθηκε μία πληθώρα εφαρμογών καθιστώντας το ευχάριστο στη χρήση και το γεγονός ότι δεν υπήρχε κανένα γεωγραφικό όριο στην επικοινωνία μεταξύ των χρηστών.
Η κοινωνική δικτύωση άρχισε να
χρησιμοποιείται ευρέως στον τομέα των επιχειρήσεων περίπου τον Μάρτιο του 2005
όταν η Yahoo προώθησε το «Yahoo! 360°».
Τον Ιούλιο του 2005 η εταιρία News
Corporation αγόρασε το MySpace, και ακολούθησε η ITV αγοράζοντας το Friends
Reunited στα τέλη του 2005.
Στην ίδια περίπου περίοδο αρκετά κοινωνικά δίκτυα άρχισαν να υποστηρίζουν διαφορετικές γλώσσες ώστε να χρησιμοποιούνται και σε άλλες χώρες.
Επιπλέον, καθώς τα κοινωνικά μέσα και το φαινόμενο κατά το οποίο το περιεχόμενο δημιουργείται αποκλειστικά από το χρήστη αυξήθηκε, ιστοχώροι που αφορούσαν στο διαμοιρασμό εικόνας και ήχου, άρχισαν να εφαρμόζουν τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα των κοινωνικών υπηρεσιών δικτύωσης και να γίνονται και οι ίδιοι αυτοί ιστοχώροι κοινωνικών υπηρεσιών δικτύωσης.
Τα παραδείγματα περιλαμβάνουν το Flickr για
διαμοιρασμό φωτογραφίας, το Last.FM για διαμοιρασμός τραγουδιών, και το YouTube
το 2005 για διαμοιρασμό βίντεο.
Το Twitter, εμφανίστηκε το 2006 και είναι ένα είδος κοινωνικής δικτυακής υπηρεσίας που κύριο χαρακτηριστικό του είναι η παρότρυνση στο χρήστη να αναφέρει τι κάνει κάθε στιγμή.
Δηλαδή, η βασική ιδέα είναι να προσφέρει
έναν τρόπο στους χρήστες για να παρέχουν πιο λεπτομερείς αναφορές κατάστασης
στους φίλους, την οικογένεια και τις επαφές τους.
Αυτές οι ενημερώσεις πραγματοποιούνται με ποικίλα
μέσα.
Δηλαδή, μέσω του ιστοχώρου ή με τα στιγμιαία μηνύματα, ή από SMS στο κινητό τηλέφωνο.
Τέλος, μια ακόμα προσθήκη στον λαμπερό κόσμο των Social Media αφορά τις εικονικές κοινότητες, «virtual worlds».
Πρόκειται για υπολογιστικά προσομοιωμένα περιβάλλοντα που κατοικούνται από τρισδιάστατα avatars.
Ο πιο γνωστός εικονικός κόσμος αυτή την
στιγμή είναι η εφαρμογή Second Life, που εισήχθη το 2009.
Παραπάνω παρουσιάστηκε μόνο ένα μικρό δείγμα των social media που έχουν δημιουργηθεί έως σήμερα, καθώς η εξέλιξη του Διαδικτύου έχει οδηγήσει στην ύπαρξη πολυάριθμων ιστοσελίδων καθώς και μέσων κοινωνικής δικτύωσης.
Στην συνέχεια παρουσιάζεται μια εικόνα που περιλαμβάνει ένα χρονολογικό διάγραμμα των μέσων κοινωνικής δικτύωσης από το 1978 έως το 2018.
Χρονολογική σειρά εμφάνισης των μέσων κοινωνικής δικτύωσης.
ΠΗΓΗ ΠΟΛΥΤΕΧΝΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΠΑΤΡΩΝ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου