Το έργο
του Leonardo da Vinci ως
ολότητα
αποτελεί έναν
προβληματισμό
για τον τωρινό
διαχωρισμό της
επιστήμης και
της τέχνης.
Η
ουσία του όμως
δεν είναι εδώ.
Το θέμα είναι η
νοημοσύνη.
Η αντίληψη
του κόσμου
μέσω της
ιδιοφυΐας του
είναι εξαιρετικά
ολιστική και
ενοποιημένη. Με τη μηχανική,
ο Leonardo da Vinci επινοεί και
κατανοεί τον
κόσμο ως ένα
ενιαίο πλαίσιο.
...
Η σύλληψή του των φαινομένων δημιουργεί ένα συνεχές πεδίο όπου η αρχιτεκτονική, η σκηνοθεσία, ο οπλισμός, τα αυτόματα, η ανατομία και η πτήση των πουλιών είναι η ίδια οντότητα.
Ο Leonardo αν και
ασχολήθηκε με
διάφορους
τομείς της
γνώσης, δεν
τους εξέταζε
διαφορετικά.
Στην
πραγματικότητα,
το
διαπεραστικό
βλέμμα, πάντα
διαφορετικό σε
σχέση με τους
άλλους, ήταν
πάντα το ίδιο
σε σχέση με τη νοημοσύνη. Τα εξέταζε όλα
με τον ίδιο
τρόπο. Η μεγάλη
ακρίβεια των
παρατηρήσεών
του το
αποδεικνύει σε
διάφορους
τομείς.
Η
εγκεφαλική
νοοτροπία είχε
κατά κάποιο
τρόπο το
στίγμα του
βλέμματος που
ονομάζουμε
τώρα
επιστημονικό.
Η
παρατηρητικότητά
του, η ανάλυσή
του, η ερμηνεία
του δεν ήταν
μόνο μια
συνέχεια της
παράδοσης,
είχαν και το
αναδραστικό
σύστημα της
ιδιοφυΐας του
ως
χαρακτηριστικό.
Μπορεί ο όρος «οικουμενική
διάνοια» να
κρύβει
περισσότερες
από μία πραγματικότητες.
Διότι αυτός ο
όρος απορροφά,
και συνθετικά
μάλιστα, τις
προόδους της
φυσικής και
τις
καινοτομίες
της
τεχνολογίας.
Έτσι, η εικόνα
του Leonardo da Vinci δεν ήταν
μόνο η Μόνα
Λίζα, αλλά
ολόκληρος ο
κόσμος όπου το
σημείο
αναφοράς είναι
η ανθρωπότητα
με τη
νοημοσύνη της.
Στο πνεύμα του,
ο κόσμος έχει
ενταχθεί μέσα
στη νοόσφαιρα.
Συνεπώς,
υπάρχουν
νοητικά
σχήματα που
συνδέουν συνδυαστικά,
φαινομενικά
απόμακρα
γεγονότα. Με
άλλα λόγια,
μέσω της
νοημοσύνης ο Leonardo da Vinci
δημιουργεί το
παρασκήνιο
μιας σκηνής
που ονομάζουμε
επιστήμη. Τα
χειρόγραφα δεν
είναι μόνο
εικαστικές
μελέτες μα και
πολύτιμες
σημειώσεις που
αποτελούν τη βάση
μιας
επιστημονικής
σκέψης. Στο
όριο της παράδοσης,
η ακραία
νοημοσύνη του
επιτρέπει τον
καθορισμό ενός
απαραίτητου
υπόβαθρου που
δεν είναι το
αποτέλεσμα της
σχολαστικής ή
της
μεταφυσικής.
Ο Leonardo da Vinci
επικεντρώνεται
στις γνώσεις
που μπορεί ν'
ανακαλύψει και
να μελετήσει
μέσω του
πειράματος.
Στην πραγματικότητα,
εισάγει την
ιδέα του
προσβάσιμου. Μελετά
αυτά που
μπορεί να
ερευνήσει και
τίποτα άλλο.
Θέτοντας τα
όριά του,
εισχωρεί σ'
έναν
προβληματισμό
που
διακρίνουμε
στο έργο του Ludwig Wittgenstein. Με
αυτόν τον
τρόπο μπόρεσε
να ξεπεράσει
την παράδοση. Η
νοημοσύνη του
τού επέτρεψε
να μην
εγκλωβιστεί σε
μια τεχνητή
γνώση με το
πρόσχημα της
τελειότητας.
Συνοπτικά, ο Leonardo da Vinci
δέχεται ως
μοντέλο του
κόσμου μόνο
και μόνο τον κόσμο,
τίποτα
λιγότερο,
τίποτα
περισσότερο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου